Kejam Nian

Kejam Nian

Minggu, 9 Oktober 2016 11:09   387

BUDAK tanggong. Maseh remaja. Tentu normal atau maklom kalau pernah begasak dengan kawan sekolah, kawan maen atau kawan bemaen. Atau minimal betengkarlah.

Tapi, tadak macam si Pendi. Sekali-kali tadak pernah pulak mak ngan abahnye, balek ngeliat mukenye bedonjol kenak tombok atau biru lebam diterajang orang.

Samesekali tadak. Mulus-mulus jak. 

Pasalnye itu tadi, Pendi budaknye memang pendiam. Tak mau tau dengan urosan kawan. Kau kaulah. Sedang aku, ye biarkan aku sorang. Kan aku sorang yang njalanek idop aku, gitu piker si Pendi. Pendi lebih sering ngalah, ketimbang mempertahankan pendapatnye. Kerenenye, bile ari die bise begasak. Ditombok pon bise-bise die diam jak.

Cuma, ngeliat budak macam ini, gileran Wak Letuk, abahnye yang manas. Geram benar die ngeliat Pendi diolok budak-budak kampong, waktu balek sekolah, tapi diam jak.

‘’Hamok lah, Pen. Cabot pokok ubi orang, jadikan senjate. Jangan nak ngalah selarat,’’ kate Abahnye manas, waktu Pendi balek dan besadu tentang budak-budak yang ngolokkan die.

Wak Letuk boleh manas. Sebab, bukankah die dolok, waktu jeman masih mude tekenal lihai silat. Ilmu ape yang die tak punye. Pukol tujoh. Ilmu tige kali tujoh samedengan dua satu pon die punye. Ilmu ngilang. Segale buntat die punye. Mulai buntat embon sampai buntat cempedak. Senekenye ilmu belediri pon dikuasainye. Mulai kungfu sampai silat berok.

Jangankan satu orang, duapuloh orang pernah dilawannye sekaligus. Haselnye? Ganal-ganal cuma jempol kanannye jak yang tepilas dan keseleo. 

Laennye? Kancailah. Mane kaki mane tangan, mane muke mane lutot. Begegar-gegar die jalan balek. Darah dimane-mane.

Tapi ye itu tadi. Masak dikerjekan orang tak dilawan. Biar kalah, yang penting begasak dolok. Gitu piker Wak Letuk nasehatkan si Pendi.

Tiap hari diguyuk dengan omongan macam itu, manas gak si Pendi. Tanpa sepengetahuan ayahanda dan ibundanye, die pon pegi nuntot ilmu pukol sekejap same orang pintar di kampong seberang.

Orang bilang, kalau Datok Lim jagonye waktu mude. Die dikenal Datok Seputue. Seputue sih singkatan, sekali pukol tumbang semue. 

‘’Ahaa..jadi anak nih mau minta penguat? Gampang. Bise diator asal ade maharnye. Berape banyak lawan anak nih. Sepuloh, tige puloh? Atau se RT? Datok bise Bantu,’’ kate Tok Lim nih.

Pendi suke. Sekarang budak-budak nih bakal aku beri. Pasti tekencing-kencing di celane kalau aku balap pakai ilmu datok nih, pikernye.

Datok ngambek secarik kertas kecik. Kemudian ditulesnye. Habes itu, kertas tu digulongnye kecik-kecik. 

‘’Ini ilmunye. Kau buka dan bace waktu kau udah kenak kepong banyak orang,’’ katenye sambel batok-batok bijaksana. Weit, pekare batok nih perlu gak. Cobe liat di pelam-pelam. Kalau yang namenye guru besak, biar pon ilmunye tinggi, pasti kalau ngomong suke tebatok-batok. Padahal, murednye banyak. Ape sih payahnye nyuroh sorang mured untuk beli obat batok di warong?

Pendi pon nerima surat kecik tu. Ditaroknye di kocek celanenye. Habes itu, ngasih duet mahar teros bedebu balek.

Di tengah jalan, die pon mau nguji ilmu yang dikasih Tok Lim. Semue orang ditantangnye bekelai.  Ade yang manas, ade yang geram. Tapi kebanyakan kesian. Masak mau lawan budak kecik macam Pendi. Orang yang ditantang Pendi mingger semue. 

Tapi Pendi bepiker laen. Mereka dipikernye takot. Sampai kemudian, die pon tepekek kaong nantang orang sepasar untok bekelai dengan die. Ntah sumpahrerapah, makian atau tantangan ape yang membuat orang pasar jadi benar-benar manas dibuatnye.

‘’Hayo maju. Jangan satu-satu. Semuenye aku lawan!’’ kate Pendi becekakpinggang di tengah pasar. Orang-orang pon bekerumon. Geram benar. Ade yang bawa kapak, tembong, ikan pendeng, same pisok dapok. Bahkan yang bawa jepit kuku pon ade. Semuenye dah manas same kelakuan Pendi.

Pendi besiap. Orang-orang pasar tu maken mendekat. Gitu dah tambah dekat, Pendi pon cepat ngambek surat kecik dan dibacenye.

Manas bukan kepalang Pendi dibuatnye. Ape tak manas. Surat yang dikasihkan Datok Lim tu isinye cuma lapan kate jak.

‘’Udah! Cepat lari. Mau kancaibebai keh kau!!!

Tadak agiklah. Habes mbace itu, Pendi putar badan dan bedesut. Lari dari kejaran orang ramai. 

Sambel bedengos-dengos, Pendi maseh mikerkan Datok Lim. 

‘’Kejam nian kau Tok. Ape bah salah aku same kau….’’(*)

Moeslim 'toing' Minhard