Jangan Memaki

Jangan Memaki

Minggu, 17 April 2016 09:47   1

MEMAKI. Asal katenye maki. Artinye menghujat. Perkataan keji. Pekerjaan yang tak bagos. Kerenenye, jadi orang jangan suke nak memaki. Sebab, orang maki itu jahat. Disamping tadak enak didengar, kate orang lebeh baek jangan memaki kalau tadak maok kenak maki orang.  

Teros ape gak pasal sampai ade cerite maki-memaki macam ni?

(hehe…biaselah. Kalau tulesan ilmiah kan biase menelusuri sejarah dan ihwal kate yang banyak digunekan dalam tulesan).

Ade ceritenye sodare-sodare. Dolok, waktu belon masoknye tentara Jepang, Wak Letuk mude kan tekenal pulak sebagai orang yang suke beburu. Ape yang die maok, pasti dikibaunye. Dalam arti, banyak burong dan warge di utan laennye yang bise ditembaknye. Kerene barok punye senapang baru, menggunekan sistem kompe. Cukop sekali, udah bise menewaskan seneke binatang yang lewat di depan die. Besak kecil, tue atau pon mude. Bahkan, saking ligatnye tintingan die, kerengge di pucok daon pon bise ditembaknye.

Kalau Wak Letuk udah jalan di dekat utan, sambel njinjing senapan angin kaliber 2,5 buatan sorang. Segale penghuni dan isi utan jadi takot. Mulai burong sampai ayam utan. ular, biawak, kelinci, pelandok ataupon ladak semuenye mingger. Teringgiling pon gitu gak. Bahkan, anak landak pon sampai bekeringat. Badannye beguyuk dan duri-durinnye udah tadak tajam agik. Tumpol dan lunglai, gitu ngeliat Wak Letuk dengan senapangnye.

Takot kenak bedel. Sebab, kalau sedang kumat jawaknye, Wak Letuk pon maen bantai jak. Binatang yang tadak layak ditembak pon, digasaknye.

Misalnye belatong, penyengat dan anai-anai pon tadak lepas dari bedel maotnye.

Hingge suatu saat, Wak Letuk pegi beburu same kawannye Wak Kenong. Hari udah sore agek. Teros ujan rintek-rintek pun turon membikin budak beduak tu berbasah-basah ria.

Biasenye, wayah macam itu yang paleng banyak binatang, khususnya burong-burong yang inggap di pokok-pokok getah atau pon cengkodok. Diam, sambel, sesekali mbersehkan badannye yang kena aek ujan.

Dari burong balam, seriti sampai burong bangau. Wayah sore, malam dah mau masok, burong-burong tu menohkan temboloknye dan maok minom sebelom berangkat ke peraduannye.

Wak Letuk ngeliat burong betengger di ranting pokok enau. Pelan-pelan didekatkannye. Ngendap-ngendap die. Tadak lamak bunyi, dess......peluru senapangnye bedesing.

Tapi tak kenak. Kerenenye Wak Letuk pon memaki.

‘'Jahanam, tak kenak....!'' maki Wak Letuk.

Sambel ngisi senapangnye dan ncari burong laen yang sore itu memang sangat banyak sekali. Sakeng banyaknye, langet sampai gelap. Saleng tabrak. Sebenarnya, tadak ditembak pon burong-burong tu banyak yang selap, kerene saleng betabrak.

Wak Letuk tak perlu buang peluru untuk nembak. Die cukop bepungot dari burong-burong yang jatok.

Tapi, dasar Wak Letuk jawak. Macam film kuboy, die pon maen tembak jak. Tapi herannye tak satu pon tembakan Wak Letuk yang kenak sasaran.

Kerene tadak kenak, die memaki-maki agik.

''Jahanam, tadak kenak....!'' kate Wak Letuk. Rupe-rupenye, Wak Letuk maki nih tedengar pulak same Wak Kenong yang hendak pegi ke surau, dan lewat di pingger utan. Wak Kenong ngaseh nasehat. Jangan suke nak memaki. Sebab, memaki itu tadak baek.

Wak Letuk sadar. Dan minta maaf. Teros die bejanji, die tadak maok maki-maki agek.

''Kalau aku maki agek, biar aku kenak sambar peter...'' janji Wak Letuk di hadapan Wak Kenong. Wak Kenong pon berlalu.

Tadak lamak tedengar peter menggelegar. Nyambar pokok pas di atas kepala Wak Letuk. Wak Letuk udah gemetar. Tapi cuman suare dan kilat jak terdengar kuat dan terliat. Pokok yang kenak sambar tu tadak ape-ape.

Maseh bise begoyang-goyang kenak tiop angen.

Tapi prosesi itu tadak lamak. Di angkasa, tedengar suare yang tengah memaki.

''Jahanam, tadak kenak....!''

Gileran Wak Letuk yang bingong.

Keseringan memaki, eh peter pon nyangkok pi’elnye. (*)

Moeslim 'toing' Minhard