Ditudoh Curi Ayam

Ditudoh Curi Ayam

Minggu, 7 Agustus 2016 10:12   635

PENDI tejelepok. Kayu cerucok yang dihantamkan ke tengkoknye membuat matenye bekunang-kunang. Makin lama, makin banyak kunang-kunangnye. 

Rupenye, ape polah si Pendi malam itu udah diintaikan dengan orang kampong, sejak lepas isya, semalam.

‘Buk…buk….!’’

Hantaman keras tu membuat matenye bekunang-kunang. Persendian tulangnye macam lepas. Otot-ototnye jadi layu. Berikutnye, die pon selap dengan nyaman, di rerumpotan, di bawah pokok rambot, di kampong Keroak Bangkai.

Berikotnye, yang mukol si Pendi, budak kampong sebelah, yang sering dipanggel Wan Labe pon mekek sekuat-kuatnye.

‘’Pencuri……pencuri ayaaaaam….!’’

Seketike, dengar ade pencuri, behamboran warge kampong. Semue ngarah ke pokok rambotnye Wak Kenong sekaligus pemilik romah yang diagak si Pendi, di malam yang naas itu.

Ayam-ayam yang tengah tidok dengan nyaman dan tenang di atas pokok pon, ndengar orang bedatangan ke wilayahnye langsung pambar. Ade yang tibe-tibe bekokok, walau belon wayahnye. Teros, yang ayam perempuan  langsung bekotek, macam ayam abes betelok. Ribot sekali. Cuma, segadoh-gadohnye dunie perayaman, tentulah cuman sebok bekokok, bekotek, atau ngepak-ngepakkan sayapnye. Bede dengan dunie manusie. Begitu ade yang begadoh, gitu gak ade yang manfaatkannye. Maken gadoh, maken bagos. Maken kuat ribotnye, makin banyak pula yang diranapkannye. Buat ongkos ini itulah. Transportasi lah. Konsumsilah, eh macam-macam.

Biasenye, kalau ade yang begadoh, pasti banyak yang nyarek can. Yang tak ade, diade-adekan.

Pendi yangselap, langsung dikerumon orang. Ade yang maok nambah dengan penombok. Ade yang udah siap-siap dengan kude-kude karate. Ade yang udah buka bunge silat pukol tujoh. Ade yang siap dengan kungsu kuntawnye, yang berkekuatan pade jari telunjok dan tengah. Pokok macam-macamlah.

‘’Mane pencurinye Wan?’’ kate Wak Kenong yang dikenal sebagai tetue kampong di situ.

‘’Itu, Wak. Di bawah pokok rambot….’’ jelas yang laen.

Badan Pendi tak begerak-gerak. Wan Labe yang mepasnye pakai cerucok kuater gak kalau budak tu gem atau aot.

Wak Kenong pon mbalekkan badan si Pendi. Sorot lampu senter, mengarah ke mukenye.

‘’Weit, ini sih si Pendi. Anak Wak Letuk,’’ kate Wak Kenong.

Semue orang pon tekanjat. Masak, anak Wak Letuk yang tekenal kaye raye di kampong, maok ncuri ayam. Jangankan sekok, beribu-ribu ayam pon bise dibelinye. 

Tibe-tibe jak, ade seseorang yang tibe-tibe datang. Disiramnye kepala si Pendi dengan aek paret. Pendi pon tekanjat. Serte merte die pon dudok. 

Betoleh kanan kiri. Keningnye bekerot, karene banyaknye lampu senter yang ngarah ke mukenye.

‘’Ndak eh, bikin malu jak kau nih Pen. Bapak kaye raye, masih gak kau nak mbalap ayamnye Wak Kenong?’’ kate Pak RT, Siman Belot.

‘’Ndak siape gak yang mau ncuri ayam? Kamek nih bukan nak buat jahat. Kamek nih mau nyarek ni ha...’’ kate si Pendi nunjokkan hape yang cap Mengkudu same budak-budak tu. 

Naseb bagos, hape yang tetimpa badannye tadak ape-ape. Aplikasi game pokemon pon teliat same warge.

‘’Alamak, nyarek Pokemon pon sampai tengah malam butak gini? Sedang-sedang gak kau Pen. Maseh untong cuma kutepau sikit, kalau banyak. Bukan agek selap kau. Bise-bise gem point,’’ kate Wan Labe lagak.

‘’Iyelah, salah aku gak,’’ kate Pendi berusaha bangon. Beberape orang laen, membantu die bediri.

Pen…pen. Sedang-sedang gak. Kalau siang, maseh bolehlah. Tapi kalau malam-malam pon maseh ncarek Pokemon, nak jadi ape.

Emak kau tu suroh nyarek jodoh, 

Bukan nyarek Pokemon.

Emak kau tu dah kepingin nimang cucu. 

Bukan nimang Pikachu…..(*)

Moeslim 'toing' Minhard