Bikin Sengit Orang

Bikin Sengit Orang

  Minggu, 29 November 2015 08:49   759

PUNYE niat manaskan orang? Atau mau ncarek musoh? Datang jak ke Pendi. Di kampong Keroak Bangkai yang aman dan tentram, die tekenal ke penjuru kampong sebagai orang yang paleng nyaketkan ati dan banyak musoh. Semue, seisi kampong pernah dibikin manas same budak satu nih.

Jangan keluarge, emah abahnye, Pak Ketue RT pon pernah dibikin manas die. Kalau pon die punye kawan, kawan itu pasti belom kenal wataknye si Pendi. Kalau udah tau, dipastikan, pelan-pelan mundor sorang. Maok menang sorang, itu lah yang pas buat sifat si Pendi. Sodare-sodare tak cayak? Berikut, tatacare dan ihwal si Pendi bikin manas orang.

***

Suatu saat di kedai kopinye si Ahok, saat itu tengah hari. Panas bedengkang. Wak Kenong sedang asyik dudok, temenong di depan kopinye yang udah tinggal setengah. Nah, saat itu pula masoklah si Pendi, ngos-ngosan. Entah dari mane.

Sebagai lelaki yang dituekan di kampong, karene pade dasarnye die memang dah tue, sikit basa-basi betanyak same si Pendi yang bepeloh-peloh.

‘’Ndak, bepeloh benar. Dari mane kau Pen…?’’ kate Wak Kenong ramah.

‘’Oo, saye dari keluarge baet-baet, Wak…’’ kate si Pendi cetok. Ndengar jawaban yang tak nyambong, mulai bedesing kuping Wak Kenong.

‘’Ndak Pen. Aku nih dah tue. Baet-baet jak kau jawab tu….!’’ kate Wak Kenong bangon. Die nak manas.

‘’Eh, ngape pula Wak marah? Wak kan nanya saye dari mane?

Teros saye jawab; saye dari keluarge baet-baet, ngape Wak jadi manas…..?’’ bele si Pendi.

Tadak lama ramailah warong kopi tu. Semue betanya. Ade masalah ape, sampai Wak Kenong vs Pendi Juling betengkar macam itu. Sebagian dapat penjelasan dari si Pndi. Tapi laennye dapat penjelasan dari Wak Kenong. Masing-masing nak menang sendiri.

Ahok sebagai pemilik warong kopi senyom-senyom. Iye, ape tadak senyom. Ngeliat banyak orang macam itu. Paling-paling tinggi nantinye pesan kopi. Laris manis, pikernye.

Itu di atas, cuma salah satu contoh kalau Pendi memang biang masalah. Omongannye nyaketkan ati. Pernah, tengah malam die kebuloran. Lapar. Teros, pegi ke tempat nasi goreng yang biase memang buka sampai tengah malam.

‘’Bang, tolong buatkan nasi goreng satu….’’ kate Pendi langsung pileh tempat dudok.

Tak berape lama die dudok, abang yang jual nasi goreng datang ke die agek.

‘’Maaf bang, nasi gorengnye pedas atau tadak….’’ kate abang nasi goreng tu.

Ditanya gitu, si Pendi manas.

‘’Nasi gorengnye belom jak kau buat, gimane aku bise merase pedas atau tadak? Akibatnye fatal.

Pendi keluar dari warong dengan pipi merah di sekip sosok yang terendam nasi goreng panas. Laen waktu, die maseh kebuloran. Pegi ke romah makan padang. Sampai di sana, die pon langsong maen pesan.

‘’Bang, nasi satu, bungkos. Rendang same telok asin…’’ kate Pendi nyebotkan laok favouritnye.

Si abang ngangguk. Tesenyom.

‘’Kasih ayam ndak?’’ katenye ramah.

Ndengar itu, Pendi melotot.

‘’Woi bang, kasih ayam ndak?’’ timbale abang itu agek.

Pendi diam. Teros die ngomong.

‘’Bang, baet-baet sikit. Aku ke sini nih mau beli nasi. Masak mau kau kasihkan ke ayam. Emang aku tak beduet ke ape? Kau piker aku ke sini ngemes ke? Aku bayar…..aku bayar…kate si Pendi sambel merogoh koceknye teros melambaikan duetnye ke tukang warong tu.

Sebenarnye maksod si abang tu, apekeh mau pakai laok ayam atau tadak. Bukannye dikasikkan same ayam. Tapi, sodare-sodare, macam tak tau pi’el si Pendi jak. Biar dijelaskan macam mane, tetap die yang menang. Tetap die yang merase paling pintar sorang.

‘’Bukan gitu bang. Maksod saye…’’ kate abang warong padang tu berusahe njelaskan same si Pendi. Tapi Pendi dah patah arang. Die bedesut balek.

‘’Kite pesan baek-baek, eh nasi kite maok dikasihkan ke ayam pula…?’’ repetnye sambel nahan lapar dan bepindah ke warong nasi laen agek. (*)