Anem-nye Mati

Anem-nye Mati

Minggu, 1 Oktober 2017 05:18   146

Pendi, Acem dan Rosli Pelaek pegi ke sebuah kote. Toksah disebot name kotenye. Sebab, tak penting-penting amat. Ape gik maksod dan tujuannye, same tak pentingnye.

Budak betige tu pon nginap di hotel. Hotel bintang. Tinggi menjulang ke angkasa. Kalau diliat dari bawah, teros tengadahkan  kepala, sampai mereng- mereng ngitongkan tingkat hotel tu.

"Luar biase. Bise ye orang mbangon hotel macam ini. Pasti banyak song cerucoknye nih," kate Rosli yang ayahnye kebetulan buka toko material.

Pendi dan Acem nganggot- nganggot. Ngiyekan ape yang diomongkan Rosli.

Setelah datang ke resepsionist, kamar yang ditempati tige ekok anak mude tu di lantai 45. Paling pucok. Paling tinggi. Ade enak, ade tadak. Enak, karene di tempat yang tinggi macam itu, bise leluase ngeliat pemandangan kote. Ape gik, kalau malam. Lampu kelap kelip teliat dari kejaohan.

Bede benar dengan kampong Keroak Bangkai yang sunyi dan gelap kalau malam udah datang. Anem (lesterek) ade. Tapi ye mati idop gitulah.

"Tentulah bede, Pen. Ini kote besak. Sedangkan kampong kite ape? Jangan- jangan di peta pon tak ade," kate Acem sambel ngeliat- ngeliat lobi hotel yang megah. Sambel, sesekali matenye mulai ninting cewek- cewek yang berlalulalang.

Naek ke kamar, udah pasti pakai lift. Ape agik lantai 45. Bise bebuntingan betes budak-budak tuh kalau disuruh naet tangga. Gile, satu lantai biasenye diisi dengan dua tingkat tangga. Kalau dikalikan 45, artinye sembilan puloh.

"Bise tedudok kite bray sambel ngap-ngap baong..." kate Acem.

Malang tak dapat ditolak. Untong pun tak dapat diraih. Pas hari ketige, besoknye nak balek. Eh ade pula pasal.

Gitu balek belanje oleh-oleh, dan masok ke lobi, budak betige tuh dicegat satpam. Atau sekuriti.

"Maaf pak. Listriknya mati. Jadi silakan gunakan tangga," kate pak Satpam ramah, setelah ngeliat ketigenye nuju ke pintu lift.

" Mak. Kamek nih di lantai 45. Mane asi gitu," Rosli merepet. 

Sekuriti senyom-senyom jak. Kire-kire dalam hati die akan bilang; masalah elo. Emang gue pikirin....

Kerene besok mau balek. Malam ini gimane pon, haros masok kamar. Masokkan barang ke tas. Betige tu pon teros bepekat.

Supaya kite tak terase ke lantai 45. Kite bagi tige. Setiap 15 lantai, masing- masing harus cerite. Rosli kau cerite dolok. Yang lucu-lucu. Biar kite semue ketawa, kate Acem ngasi ide, supaye pendakian mereka tak terase melelahkan. Teros aku sendiri, cerite yang seram-seram.

"Nah, kau Pen. Kau paling dudi, gitu kite nih dah sampai di lantai 30, kau cerite yang sedih-sedih. Ingat yang sedeh ye.." kate Pendi mengangguk.

Betige tuh pon naek tangga. Memang tak terase. Rosli punye cerite degel- degel. Nggigel budak betige tu ketawak-tawak. Sampailah ke lantai 15. Giliran si Rosli cerite yang seram-seram. Karene ceritenye seram, tentang ibles dan segale antu, kaki pon jadi ringan kerene takot. Bedesut budak betige tuh naek tangga. Sampailah ke lantai 30. Sikit agek masok kamar.

Karene udah lantai 30, giliran Pendi yang cerite. Tapi, die pasang muke sedeh. Bahkan udah lepas dua lantai, die maseh belom cerite.

" Dah cepatlah kau cerite, Pen. Nunggu ape agek " kate Rosli.

" Sebenarnye, aku dari tadi tuh mau cerite. Tapi nanti kitak marahkan aku pula.." kate Pendi gontai naet tangga. Tenagenye mulai tekuras.

"Dah cepat cerite," sambar si Acem, dengan napas yang tejengal-jengal. 

Sampai gak ketigenye ke lantai 37.

"Masalahnye kunci kamar kite masih ketinggalan di resepsionis. Di lobby...." kate Pendi lemah.

Rosli dan Acem manas. Tapi tenagenye dah habes. Kalau maseh ade, boleh jadi si Pendi dihalap penampar.

"Pen...Pen. Ngapelah kau tak bilang waktu kite masih di bawah tadi " kate Rosli dan Acem serentak.

"Kan di bawah tadi, belom giliran aku cerite....." katenye sedeh.

Benar benar sedeh.

Terpakselah betige tu rehat dulu, sebelon turon ke lobby ngambek kunci kamar.

Bengak benar kau Pen.

Tapi, sebenarnye ade betolnye gak si Pendi. Rosli kenak suruh cerite lucu. Acem disuruh cerite seram-seram, dan Pendi disuruh cerite yang sedih-sedih.

Ketinggalan kunci kamar di lantai 45, naek pakai tangga ape bukan pekare yang menyedihkan? (*)

Moeslim 'toing' Minhard